Ild – Et lille eventyr, der folder sig ud

Idéerne begynder at komme omkring klokken to om natten. Bålet brænder stadig. Vi sidder i skoven, det støvregner. Der er rom i koppen og rigeligt med tobak. Og der er højt til loftet. Det er der altid ude i naturen.

Nikolaj Kirk, Mikkel Maarbjerg & Morten Kirckhoff

Fra de første ord, der bliver til sætninger, som strømmer gennem bogens 336 sider, folder et lille eventyr sig ud. I billeder, tekster og opskrifter tager Ild – Eventyrlig mad dig med på en rejse ud i naturen for at lade gnisterne springe og bålene brænde. Nikolaj Kirk, Mikkel Maarbjerg og Morten Kirckhoff har gjort det umulige. De har givet ilden en stemme.

Ilden har fået en stemme

Der er noget magisk over ild. Måden flammerne flimrer på og brusende bølger frem og tilbage, slår små smæld, når en knast knitrende kæntrer i ildhavet. Ild er lyset i mørket og varmen på en kold dag. Den er kilde til liv og til død. Den er enkel og kompleks på samme tid, og præcis derfor er ild svær, hvis ikke umulig at sætte på formel og forme til ord. Så kan man overhovedet give ilden et sprog?

Nikolaj Kirk, Mikkel Maarbjerg og Morten Kirckhoff kan. De har ladet ilden tale og givet den rum til at udvikle en stemme. En stor stemme. Gennem opskrifter og billeder formidles essensen af ild på en meget håndgribelig og ligefrem måde og i samspil med John Kørners malerier og de små brudstykker af litteratur, som Jes Stein Pedersen har udvalgt, træder ildens væsen frem.

Mere end en kogebog

Ild – Eventyrlig mad er en hyldest til livet. Til glæden ved at give slip og tage ud i naturen for at mødes omkring bålet, for fra bålet springer ikke kun gnisterne. Her udspringer også de gode snakke, smagene, duftene og venskaberne.

Det er i skæret fra ilden, at mennesker mødes omkring maden. Mad, der præsenteres gennem 60 forskellige opskrifter fra de lette retter, der kræver et minimum af råvarer og udstyr til de store festmåltider, hvor der skrues op for bålblusset og alting sættes i spil.

Nu kan man nemt fristes til at tro, at det er en kogebog, man har i hænderne, men det er langt fra tilfældet. Ild – Eventyrlig mad er ikke endnu en kogebog, for den opfordrer dig til at slippe kontrollen, lade dig opsluge af naturen og omgivelserne, lade dig bære af sted i nuet.

Fra første side tager bogens forfattere dig ved hånden og guider dig side for side dybere ind i bålets forunderlige verden. De forklarer, hvordan du bygger et bål, hvilke gløder, der egner sig bedst til bålmad og hvordan du udfordrer ældgamle traditioner. Du bliver taget med fra snobrød på pind til helstegt lammekølle, kanin tilberedt i eget skind, lam i jordovn og varmrøget kuller med kål og skovsyre.

Tilføj så de kunstneriske krydderier, som billeder og litteratur bidrager med, og med ét løfter Ild – Eventyrlig mad sig til at være meget mere end en kogebog.

Derfor er Ild – Eventyrlig mad heller ikke en bog, du kun skal give til friluftsmennesket, kokken eller kunstneren. Ild – Eventyrlig mad er en sanselig bog, der på samme måde som bålet tryllebinder en. Det er en bog til alle, og ingen bogreol er fuldendt før, at ilden lyser op blandt de andre titler.

Hos DuGlemmerDetAldrig kan vi også lide at komme ud i naturen for at lave mad over bål!

Se vores outdoor cooking-oplevelser her, her og her

En levende bog

Det starter med en gnist. En enkelt idé, som fænger an og bliver til et bål af en bog. Sådan en bog er Ild – Eventyrlig mad. Her stables ordene som de sorte kævler i bålet, der bærer billederne af de ulmende gløder, som langsomt falder ned gennem bålet. Her rejser ilden sig fra siderne med en ordkraft og en varme, der brænder sig fast. I øjnene. I kroppen. I hjertet. Man må ud. Nu.

Køb bogen

Avatar