Sådan finder du den rigtige firmagave


i Guides

Du er højst sandsynligt landet her på siden, fordi du er i gang med at lede efter den ideelle firmagave – og det er faktisk meget heldigt! Med indlægget her vil vi nemlig hjælpe dig på vej i processen.

Hvordan finder man så den rigtige firmagave?

Efter at have hjulpet flere, både mindre og større, virksomheder med at finde ideelle løsninger på firmagaver, har vi erfaret, at der er flere elementer end selve valget af gave, der kan være udfordrende. Derfor har jeg set nærmere på nogle af de overvejelser, man ofte kommer igennem, når der skal findes en løsning på firmagaver til enten kunder eller medarbejdere.

 

 

Billederne er fra oplevelserne ‘Italienske klassikere hos Timm Vladimirs Køkken’ og ‘Eventyr på Aarhusbugten’, som begge kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

Firmagaver giver mulighed for at styrke interpersonelle bånd og arbejdsmoral

Hos DuGlemmerDetAldrig tror vi naturligvis på, at oplevelser er den bedste gave, man kan give til hinanden. Derfor vælger hver medarbejder månedligt en OKR (Objectives and Key Result) oplevelse, som skal opleves den pågældende måned. Udover at give den enkelte kollega mulighed for at dele sin oplevelse med venner, familie eller kolleger, så skaber samtalen om oplevelserne, både før og efter, ofte stærkere interpersonelle bånd mellem kollegerne, når de diskuterer personlige ønsker og præferencer. Faktisk mener vi, at alle virksomheder burde have oplevelser som en fast del af personalegoderne. Udover at styrke båndene blandt kollegerne, så giver nye oplevelser mulighed for at se sine kolleger eller nærmeste i andre kontekster og dermed få fornyet energi og perspektiv. Det lyder jo alt sammen godt, men først bør vi nok lige kigge nærmere på, hvor man starter, når man skal finde den rigtige firmagave.

 

 

Hvor starter man, og hvad må man give for?

Når man skal finde en firmagave, gerne en oplevelsesgave, skal der først være nogle klare rammer for, hvad man som arbejdsgiver kan give for og hvilken gave, der passer bedst. Det er derfor de 2 emner, der er fokus på i dette indlæg.

 

Lidt om budgettet for firmagaver

Det første, der skal afklares, er ofte gavebudgettet. Her skal man først og fremmest være klar over, hvilke muligheder man har, når det kommer til at give firmagaver. Ifølge SKAT kan en medarbejder normalt modtage gaver og diverse personalegoder for op til 1.100 kr. om året (inkl. moms) uden at betale skat. Naturligvis skal gavens værdi oplyses til SKAT, og en fordel ved at gøre det er, at arbejdsgiveren kan trække udgiften fra som driftsomkostning. Her er der forskel på julegaver og øvrige gaver, og derfor beskrives det tydeligere i det følgende afsnit.

 

 

Særligt om firmajulegaver

Når det kommer til firmajulegaver, er der særlige forhold, der gør sig gældende. Ifølge SKAT bliver julegaven nemlig ikke beskattet, når den højst koster 800 kr., og det er uanset, om det samlede årlige gavebeløb overstiger de 1.100 kr, som er det maksimale årlige beløb, før medarbejderen beskattes.

 

Den magiske grænse på 800 kr.

Det vil sige, at hvis julegaven har en værdi, der ikke overstiger 800 kr., og andre gaver i løbet af året har en samlet værdi på f.eks. 500 kr, så er det kun de 500 kr., der beskattes. Den magiske grænse her er de 800 kr.

 

Hvis julegavens værdi overstiger 800 kr.

Når det samlede årlige gavebeløb overstiger 1.100 kr og julegaven alene overstiger værdien på 800 kr., så skal julegaven også beskattes. Ved julegaver til mere end 1.100 kr skal arbejdsgiver opgive beløbet til SKAT som en del af lønnen.

 

 

Hvilken gave skal det være?

Det kan være svært at vide, hvilken slags firmagave man skal give, og hvordan man finder en enkelt gave – eller et udvalg af gaver – der rammer tilpas bredt til at gøre alle glade. Ifølge en artikel fra Forbes, er unikke oplevelser den perfekte firmagave, fordi de minder, oplevelserne giver os, er det, der betyder noget for os som mennesker. Du kan læse artiklen fra Forbes her. I artiklen beskrives det også, hvor lidt man har brug for endnu en fysisk julegave fra sin arbejdsplads og beklagelser om, at man ikke har brug for mere ragelse. Pointen er, at det er svært at finde materielle gaver, som gør modtagerne glade. Ifølge artiklen er de bedste gaver dem, som skaber oplevelser. For, når alt kommer til alt, så er oplevelser, og de minder oplevelserne giver, det, der betyder mest for os. Derfor er de bedste gaver dem, der skaber oplevelser.

 

Billedet er fra oplevelsen ‘Ballonflyvning’, som kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

Oplevelser er vejen at gå

Undersøgelser har vist, at køb af oplevelser og oplevelsesgaver er associeret mere med identitet, forbindelse og social adfærd end deres materielle modpart. Du kan læse nærmere om hvorfor i denne artikel fra the Atlantic, hvor det blandt andet forklares, at det i stigende grad bliver populært at give kreative og mindeværdige oplevelsesgaver frem for materielle gaver, som modtageren sandsynligvis ikke vil benytte sig af alligevel. Der er tusindvis af oplevelser, man kan give som gave. Eksempelvis kan man finde forskellige kokkeskoler, som kollegerne endda kunne tage afsted på sammen. Du kan se et udvalg af kokkeskoler på DuGlemmerDetAldrig.dk. Oplevelser er vejen at gå, blandt andet fordi der ikke findes to ens oplevelser. Det er noget af det magiske ved oplevelser. Selvom man er afsted på den samme oplevelse på samme tid og laver nøjagtig det samme, vil man stadig have sin egen unikke opfattelse af aktiviteten. Den kan man så dele med hinanden undervejs, og derved styrkes de interpersonelle bånd samt evnen til at forstå hinanden og udforme oplevelsen sammen. Nu blev kokkeskole nævnt som eksempel før, og du kan kan læse mere om hvorfor man skal vælge en kokkeskole som firmagave her.

 

Billedet er fra oplevelsen ‘Kokkeskole – Det Franske Hjørne ’, som kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

Oplevelser bliver aldrig slidte og gamle

undersøgelser, der viser fordele ved oplevelser frem for materielle gaver, beskrives der, hvordan det at give en oplevelse skaber en mere langvarig forbindelse end de materielle modparter. Det er nærmest direkte modsigende til ideen om, at hvis du køber en oplevelse, såsom en ferie, vil den hurtigt være forbi og væk; men hvis du køber en håndgribelig fysisk ting, som eksempelvis en sofa, så har du i det mindste den sofa i lang tid. Faktisk har de fleste af os en ret hedonistisk adfærd, hvor vi stopper med at sætte pris på ting, som vi konstant udsættes for. Det er nærmest umuligt at blive udsat for den helt samme oplevelse, og nye oplevelser skaber mere glæde. Nye oplevelser bliver heller aldrig slidte eller gamle.

 

Billedet er fra oplevelsen ‘Smagen af Mols’, som kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

En oplevelse kan først pakkes ud, når den opleves

Forskning viser, at oplevelsesgaver er kilde til mere glæde end materielle gaver. Udover at give langvarige minder, så har forskningen vist, at alene ventetiden, inden man skal ud at opleve, er kilde til mere positivitet end at vente på fysiske gaver. Værdien i forventningen og fordelene ved at prioritere oplevelser frem for materielle køb, er beskrevet nærmere i en artikel fra University of California, Berkeley.

 

Relationen mellem medarbejder og arbejdsplads  

Vi kan naturligvis ikke forlade os fuldstændig på amerikanske universiteter og deres forskning, så vi har også været ude og undersøge herhjemme i Danmark. For at se nærmere på processen omkring, hvordan man finder den rigtige firmagave, har vi foretaget brugerundersøgelser hos virksomheden Novicell. Her blev det udtrykt, at de foretrækker at give et gavekort til en oplevelse, da alene valget af den type gave giver en langt bedre oplevelse af at modtage en gave. Det er en flad fornemmelse for modtageren, når den nye version af julegave-vasen fra forrige års gave-leverandør pakkes ud, og modtageren med det samme ved, at den ryger hjem i en kasse i kælderen. Det er desuden spild af penge for arbejdsgiveren, og giver ikke nogen værdi i relationen mellem medarbejder og arbejdsplads.

 

Billedet er fra oplevelsen ‘Helikoptertur over Aarhus’, som kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

Oplevelser er uerstattelige  

Når man modtager en oplevelsesgave, så ved man faktisk ikke helt, hvilken gave man har fået, før man har været afsted på oplevelsen. Det kan betragtes lidt som den følelse, de fleste får, når de pakker en gave op for første gang. Med oplevelsesgaver varer den følelse bare, helt indtil modtageren er afsted på oplevelsen. Derudover skaber oplevelsen et varigt minde, som helt automatisk skaber et uerstatteligt og unikt bånd mellem giver og modtager.

 

Billedet er fra oplevelsen ‘Helikoptertur over Aarhus’, som kan findes på DuGlemmerDetAldrig.dk

 

Hvis du overvejer, hvad du skal give som den helt rigtige firmagave til en god kunde, forretningsforbindelse, eller firmagave til medarbejdere, så kan det være en fordel at tænke lidt ud over traditionelle fysiske gaver og i stedet give noget uerstatteligt i form af en oplevelse. Du kan få inspiration til over 250 forskellige oplevelser, som modtageren helt sikkert aldrig glemmer, lige her.

Jonas Singh Pedersen
Jeg er ansvarlig for udviklingen af vores kundeservice og at finde på måder at forbedre din oplevelse hos os. Jeg har rejst vidt omkring og elsker mødet med nye kulturer og oplevelser, og har bl.a. svævet i luften, redet på vandet og gået på havbunden. Og så er jeg meget glad for mad!